۲۴ خرداد ۱۳۹۵

کنفرانس « امام خمینی (ره) احیاگر آموزه های وحیانی »

امروزه شاگردان و کسانی که در مکتب امام درس آموختند، عاشقان دلداده ای هستند که نسبت به شهادت در راه دین افتخار می کنند و در دین تسامح ندارند و در جایی که لازم باشد مقاومت می کنند .

 کنفرانس « امام خمینی (ره    ) احیاگر آموزه های وحیانی     » 

درمرکز اسلامی هامبورگ

 

 

 

 


مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان اسلام، عارف واصل، حضرت آیت­ الله العظمی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) در روز شنبه 4 یونی 2016 در مرکز اسلامی هامبورگ با حضور پر شور جمع  کثیری از مسلمانان و شخصیت­های علمی فرهنگی از ملیت های مختلف آلمانی، ترکی، افغانی، پاکستانی، لبنانی و عراقی برگزار گردید.

در این همایش با شکوه، که با عنوان « امام خمینی (ره)  احیاگر آموزه های وحیانی » برگزار گردید، سخنرانان به بررسی ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام خمینی(ره) پرداختند و سخنانی را در این زمینه ایراد نمودند که همزمان به زبانهای ترکی و آلمانی نیز ترجمه می گردید.

 

یکی از سخنرانان این همایش آیت الله دکتر رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بودند. ایشان در ابتدا ضمن تشکر و قدردانی از حضور پر شور همه شرکت کنندگان، با برشمردن برخی از دیدگاههایی که در رابطه با اسلام وجود دارد، به تشریح تلقّی اسلام از منظر حضرت امام خمینی (ره) پرداخته و افزودند: به طور کلی سه نگاه و تلقی در رابطه با دین اسلام وجود دارد. 1. تلقی تمام ایدئولوژیک. در این تلقی اعتقاد و باور بر این است که اهتمام اسلام بیشتر به امور اجتماعی، سیاسی و از این قبیل است و همه اینها برای تحقق عدالت اجتماعی است. این دیدگاه در واقع در صدد است یک طبقه توحیدی را در جامعه بوجود آورد. به همین جهت مباحثی را که در قرآن نیز مطرح می شود از قبیل توحید، نماز، شهادت، غیب و... در همین مسیر معنا و تفسیر می کند. مثلا « غیب» را که در قرآن نیز به آن اشاره شده است را به مبارزه مخفیانه و شهادت را به مبارزه علنی و مسلحانه تفسیر می کند. از نماز به عنوان رفتار نیکو یاد می کند. این دیدگاه خیلی دغدغه خودسازی و تهذیب نفس و اینکه انسان به خودش بپردازد را ندارد و سلوک و طی کردن مسیر قرب الهی در مباحث این دیدگاه جایگاه چندانی ندارد.

2. تلقی دوم تلقی تمام قدسی نسبت به اسلام است. در این تلقی اعتقاد و باور بر این است که اسلام برای آخرت و برای توجه به خدا آمده است و برای زندگی دنیا و حاکمیت بر پایه اسلام قانون و قاعده ای ندارد.  این دیدگاه شبیه نگاه باطنی به آیات قرآن می باشد مثلا خداوند در قرآن به حضرت موسی (ع) می فرماید: « اذهب الی فرعون» تو به سمت فرعون برو چرا که او طغیان کرده است. مفسران معتقدند که موسی مامور می شود که به سوی فرعون برود و او را هدایت کند ولی در این دیدگاه باطنی مراد از فرعون نفس است که خداوند آن نفس فرعونی که طغیان کرده را مورد خطاب قرار می دهد و لذا نفس را باید تهذیب و تادیب نماید.

در این دیدگاه غالبا نگاه حداقلی نسبت به دین وجود دارد  و در برخی از مباحث می گویند انسان باید از دنیا پرهیز کند و منزوی شود. در مجموع نکاه صوفی مآبانه، انزوا طلبانه و نگاه حداقلی در برخی از امور با هم مشترک هستند گرچه اختلافاتی هم دارند.

 

3. دیدگاه سوم دیدگاه جامع است که بر این باور است که اسلام به همه حوزه های مربوط به انسان می پردازد و دنیا و آخرت را مورد توجه قرار می دهد.   آخرت باطن همین دنیاست و کسی که دنیای درست و آبادی نداشته باشد و تعریف دقیقی از زندگی در دنیا نداشته باشد چگونه می تواند بحث آخرت را مطرح کند. این دنیا محل جمع کردن توشه آخرت است. « الدنيا مزرعة الآخرة » « ان الدنیا مسجد احباء الله »

نگاه امام خمینی (ره) در خصوص اسلام این است که اسلام یک دین جامع و مربوط به نیازهای انسان است. نیازهای انسان متعدد و متکثر است. آموزه های اسلام برای جهت دادن مجموعه نیازهای انسان و اصلاح استعدادها و ظرفیت های او می باشد.

آیات قرآن کریم هم فرد و هم اجتماع، هم ظاهر و هم باطن، هم کثرت و هم وحدت را مورد توجه قرار می دهد. اسلام انسان را به سه نوع صلح دعوت می کند: 1. صلح با خود 2. صلح با دیگران 3. صلح با خدا

اما این دیدگاه اسلام در رابطه با صلح به این معنا نیست که انسان در مقایل جریانهای ظلم و استکبار و استعمار سکوت نماید. اسلام در عین حال که یک دین رحمانی است اما سکوت در برابر ظلم و استکبار را تایید نمی کند. اسلام به دو نوع مقاومت اشاره دارد. مقاومت درونی در برابر هوای نفس و مقاومت بیرونی در برابر دشمنان بیرونی. اسلام در عین حالی که دین رحمت است در جای خودش دین انقلاب و تحول نیز می باشد و در زمان خود برای حکومت نیز برنامه دارد.

در اوایل انقلاب برخی می گفتند امروزه دنیای مدرنیته است و در دنیای مدرنیته علم حکومت می کند و معتقد بودند مسلمانان نه علم حکومت دارند و نه علم سیاست. امام (ره) می فرمود: اسلام با جامعیتی که دارد اولا برنامه برای حکومت دارد و ثانیا در دوران مدرنیته هم قدرت اداره حکومت را دارد و این مطلب را نیز با انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد. امروزه یکی از دلایلی که خیلی از ابرقدرتها برای مذاکره از ایران دعوت می کنند بواسطه همین قدرت انقلاب اسلامی است.

تفسیر امام خمینی (ره) از دین این بود که اسلام دین صلح و رحمت است اما در مقابل آنهایی که ظلم و ستم می کنند و با استعمار فرا نو در صدد به بردگی گرفتن انسان ها در دوران مدرنیته هستند مقابله می کند.

امروزه شاگردان و کسانی که در مکتب امام درس آموختند، عاشقان دلداده ای هستند که نسبت به شهادت در راه دین افتخار می کنند و در دین تسامح ندارند و در جایی که لازم باشد مقاومت می کنند .

826 مرتبه بازدید
خطبه ها

نماز جمعه/ خطیب: آیت الله دکتر رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ / تاریخ: 13.04.2018 مطابق با 24 فروردین 97 / درسهائی از قرآن (13) « شکر 1 »

اهمیّت موضوع شکرگزاری از منظر قرآن اهمیّت موضوع شکر به حدّی است که فقط در قرآن کریم حدود 70 مرتبه مادّه «شکر»[1] به کار رفته است، و در بسیاری از این موارد شکر لازم و واجب دانسته شده، و به عنوان یک ارزش اخلاقی و انسانی مورد توجّه قرار گرفته است. البته باید توجّه داشت که مفهوم شکر به دقت و تأمّل بیشتری نیازمند است، و نمی توان آن را از مفاهیم بسیار روشن برشمرد. زیرا موارد و مصادیق شکر و انواع و اقسام آن، و ارتباط آن با خدا و انسان اقتضاء می کند دربارۀ آن دقت بیشتری صورت گیرد.معانی شکر راغب اصفهانی در کتاب معروف خود در معنای این مادّه می نویسد: «شکر به معنی تصوّر نعمت و اظهار و ابراز آن است».[2] و در کتاب دیگر خود نوشته است: «شکر در اصل از ماده «کشر» به وزن کشف بوده که به معنی ابراز و اظهار است. لذا «دابة شکور» به حیوانی می گویند که هرگاه مراقبت کافی از آب و علف او کنند، روز به روز چاق تر می شود. و فردی گفته است اصل و ریشۀ آن از «عین شکراء» به معنی چشمه پر آب است».[3] بنابراین شکر به معنی پر شدن وجود انسان از یاد بخشندۀ نعمت ها است.